lørdag 19. januar 2013

En lørdag kveld og et brev fra Island




Når jeg griper etter laptopen og knatrer løs på tastaturet en lørdag kveld for å skrive på en blogg som er jobb-relatert, da er det muligens noe som ligger meg sterkt på hjertet.

Jeg kunne selvfølgelig tastet ned min hjertens mening om kulda, isen, veiene eller kveldens tv-program, men neida, det er en bok som får hodet til å boble og fingrene til å trykke ordene fram.
Selvfølgelig er det dét :-)

Boka jeg vil formidle, er skrevet av islandske Bergsveinn Birgisson: Svar på brev frå Helga.
Utgitt på norsk av Pelikan forlag og nominert til Nordisk Råds Litteraturpris i 2012.
Den 110 sider lange boka er glimrende oversatt til nynorsk av Johannes Gjerdåker.

Johannes Gjerdåkers språk kler boka, personene og stemningene med en nynorsk så spennende og muligens vanskelig at det kan være fristende for bokmålsfolk å riste oppgitt på parykken etter noen få sider.
Her er det ord som den store nynorske ordlista ikke har hørt om, eller eventuelt valgt ikke å trykke, som "rauvkjakane", men vær trygg, det går fint an å skjønne hva både dette og andre sjeldent brukte ord betyr når boka griper fatt i deg.

Johannes Gjerdåker får også ta på seg skylden for at dette innlegget blir skrevet på bokmål her på denne absolutte nynorske bloggen.
For meg går det simpelthen ikke an å skrive om denne boka, med sitt fantastiske nynorske språk,  om jeg skulle bruke min enkle og noe stivbente nynorsk.

I boka møter vi bonden Bjarne. Han har passert 90 og skriver omsider svar på brevet han fikk fra Helga for mange år siden.

Svaret blir langt, og Bjarne forteller om livet sitt i nåtid og fortid.
De store hendelsene ligger tilbake til 1940-tallet.
Bjarne lever i ekteskap med Unn. Hun er ødelagt "nedentil" etter en mislykket operasjon, de er forskjellige og samlivet er på mange vis goldt.
Bjarne forelsker seg hodestups i nabokona Helga, og begjæret og kjærligheten river og sliter i ham.

"Synet av deg naken i solstrålane var livstyrkjande for augo som blom på blanke berget.Sant å seia har eg ikkje noko å samanlikna dette synet med. Det som helst renn meg i hugen, er då Farmallen kom. Å riva emballasjonen og all papp av maskina og sjå den skinande venleiken som skulle kom til å endevende tilværet. Sjå no, kor grunne tankar eg har, Helga, å samanlikna deg, ung og berr, med ein traktor. Eg veit eg berre sulkar til venleiken din med å samanlikna deg med ting av denne verda. Du var ein vidunderleg traktor."


Traktor eller kvinne, gårdsdrift eller et liv i Reykjavik. Så blir det Bjarnes valg.
Et valg som knapt er et valg for ham.
Røttene sitter dypt i jorda, kunnskapen om jakt og fiske, om kåring av den beste væren, alt som er bygd opp gjennom generasjoner, binder ham til bygda og får ham til å velge by og kjærlighet vekk.

Attrå og begjær - dette er ei bok med dampende erotikk like mye som det er sterke naturskildringer, artige historier som den om det hjemmerøkte liket og en indignert beskrivelse av landbruksbyråkraten fra byen som ville avle fram kortbente sauer! På Island! Hah!

Dette er en helt spesiell liten bok med et stort innhold og et fantastisk språk, og den fortjener mange lesere.
Like mye som mange lesere fortjener å få nyte denne boka.

La deg bergta av livet til Bjarne, av erotikken, kjærligheten, bygdemiljøet og av formidlingen av islandsk fortellertradisjon.

Boka er kjøpt inn av Norsk Kulturråd.
Du finner den på alle norske folkebibliotek - førstemann til mølla!


Liv - Fyresdal









2 kommentarer: